Coop groeit met 16% fors harder dan de markt


Supermarkten - Coop Supermarkten behaalde in 2020 16 procent meer omzet dan in 2019. De totale consumentenomzet steeg met bijna € 200 miljoen van € 1,5 miljard (in 52 weken) naar € 1,7 miljard (in 53 weken). Daarmee groeit de coöperatieve supermarktorganisatie opnieuw harder dan de markt (8,9%, bron: Nielsen).

De sterke groei is mede het gevolg van de coronamaatregelen. Supermarkten hebben vrijwel geen hinder ondervonden van de coronapandemie, omdat zij als vitale sector open mochten blijven. Het marktaandeel nam toe naar 3,9% (2019: 3,7%).

De supermarktbranche realiseerde in 2020 een unieke groei als gevolg van de coronapandemie. Coop kon hierdoor een hogere groei realiseren van 16 procent. Dankzij een spot-on positionering van 314 winkels in de nabijheid van de consument, die gemiddeld per aankoop aanzienlijk meer besteedde in de Coop winkels, wist de supermarktketen ook het marktaandeel te vergroten, van 3,7% in 2019 naar 3,9%.

Groei online

Ook in e-commerce zette Coop de stevige groei van de afgelopen jaren door. Online boodschappen doen nam in 2020 een vlucht: de online foodmarkt nam met ruim 50 procent toe. Met online groeide Coop zelfs 2,5 keer harder dan de markt, zo laat de supermarktketen weten. De klantendatabase verdrievoudigde. Reden voor Coop om een gloednieuw e-commerce center in Almere te openen om verdere omzetgroei te faciliteren.

Coop ontwikkelt door

Turbulente omstandigheden weerhouden Coop er niet van om door te ontwikkelen. Een professionaliseringsslag maakt de winkels nog klantgerichter. Met de implementatie van diverse formuleverbeteringen en aanscherping van het assortiment op de lokale marktbehoefte kiest de klant Coop steeds meer als dé supermarkt voor de dagelijkse maaltijd.

De volledig jaarcijfers worden door Coop bekend gemaakt na de ledenraadsvergadering op 1 april.

Bron: Coop/@FoodClicks

Auteur: Steffen van Beek

Gerelateerd nieuws





NielsenIQ: Koreaanse keuken breekt door in Nederland

Analyse - De Koreaanse golf bereikt niet alleen de horeca, maar ook de supermarkten. Wat begon met K-pop en K-drama’s, vertaalt zich nu naar een stevige groei van Koreaanse producten in het Nederlandse retaillandschap. Korean BBQ, kimchi en gyoza zijn niet langer niche, maar mainstream aan het worden. Dat meldt Marten Suurmeijer, senior analist bij bureau NielsenIQ.

Lees bericht


Zoektocht naar Grootste Gezonde Impactmakers 2025

Verkiezing - Na vijf succesvolle edities van de Gezonde Innovatie Awards slaan Foodlog, FoodPersonality en Supermarkt.team dit jaar een nieuwe richting in. De 2025-editie focust niet langer op individuele producten of initiatieven, maar op de bedrijven die structureel bijdragen aan een gezonder Nederland.

Lees bericht

Zoetwaren groeit in omzet, maar de consumptie daalt

Zoetwaren – De Nederlandse markt voor koek, snoep, chocolade, zoutjes en noten laat in de afgelopen vijf jaar een omzetgroei zien van bijna 19%. Tegelijkertijd is de consumptie per persoon gedaald met 3,4%. Dat blijkt uit de derde editie van het branchecijferboekje van branchevereniging VBZ, dat deze week is verschenen.

Lees bericht



© 2025 FoodClicks.

  • Disclaimer
  • Privacy Policy
  • Cookie beleid